12 t/m 17 augustus

12 augustus Roscoff - Guernsey
Het is weer zover, we gaan weer vertrekken. Gisterenmiddag hebben we de boot nog overgevaren van Morlaix naar Roscoff, omdat we in Morlaix altijd met hoogwater moeten vertrekken. Ondertussen had Simone Cock opgehaald van de TGV.
Vanmorgen vroeg (05.30 uur) vertrekken Simone en Isabel weer naar Nederland. Wij vertrekken rond 06.00 uur. Het is nog stikke donker op het water, geen fijn stukje met al die potten van die vissers hier in het water. Weinig wind in het begin dus de motor pruttelt lekker mee. Geleidelijk neemt de wind echter steeds meer toe. We zitten nog op de uitloper van de atlantische oceaan dus de deining loopt flink op. Wel mooi. Voor Guernsey stond er inmiddels een dikke 7 bf.

Logstand 14862 nm. Motoruren 1273 hr.

13 augustus Guernsey - Cherbourg
Vertrek moet hier op de juiste tijd gebeuren. Dus lekker uitslapen en rustig wachten. Heeft alles te maken met het getij. In de Race moet je geen tegenstroom hebben, dat breekt je op. Goed timen dus. Heerlijk gezeild ook door de Race. Het was inmiddels al weer avond, zo goed als donker toen we aankwamen in Cherbourg. Had verwacht een hele volle haven te treffen, maar dat klopte niet. Er was nog ruim voldoende plaats. een goed plekje zoeken, want er komt weer een stormfront op ons af. We zullen hier wel weer een paar dagen liggen. Het is maar goed dat we ruim de tijd hebben om terug te gaan naar Nederland. Wel zo relaxed.

Logstand 14910 nm. Motoruren 1276 hr.

14 en 15 augustus
Gisterenavond laat aangekomen in Cherbourg. Nog even bang dat et helemaal vol zou zijn, maar tot mijn verbazing was er nog plek zat. Vreemd. een goed plekje gezocht voor de komende dagen, want er kwam weer een stormfront en regen aan. Gelukkig viel de regen mee, maar wind was er wel.
Op de fiets lekker rond geweest, Cock was met de benenwagen. Was van plan een oorlogsmuseum te bezoeken, bovenop de berg, maar het was een feestdag vandaag en het museum was helaas dicht.
Toen maar rondgefietst door de stad en omgeving. Ook in de haven en langs het grote maritieme museum. Mooie uitzichten. 's Avonds nog heerlijk gegeten in het havenrestaurant.

Morgen weer verder, vroeg op en vertrek 06.30 uur.

16 augustus
Vroeg op, 06.30 vertrek. Dit ivm de stroming rond het peninsula. eerst vrij weinig wind, maar door de stroming kwamen we aardig vooruit. Het begon lekker te waaien. 12 knopen Nog en 8 knopen door het water. Zo schiet het lekker op. Doel is Fecamp. Het liep lekker door en rond 16.30 waren we in Fecmp. Tot mijn verbazing was de halve haven leeg. Vaart er niemand meer? We lagen wel een beetje rommelig, stand veel deining in de haven. Vind wel dat Fecamp er qua haven aardig op achteruit gaat. Veel geld voor slechte/oude faciliteiten. Later op de avond kwam er nog een jacht naast ons liggen met wat jongelui erop. Die waren vanuit Zweden onderweg naar de Caribic. Rond kerst oversteken vanaf de Canarische eilanden. Een heerlijk idee. Succes jongens. Morgen weer verder.

Logstand 14992 nm. Motoruren 1278 hr.

17 augustus
Vandaag niet zo heel ver, 33 nm, Dieppe is het doel. we hebben tijd genoeg, dus we kunnen lekker havens aanlopen. Ook in Dieppe was het heel rustig, veel te rustig naar mijn mening. In het havenkantoor waren we de vierde boot die incheckte die dag. Ook in het havenkantoor een tentoonstelling over de landing in Dieppe, die door de geallieerden als test voor D-Day genomen wilde worden. het liep echter behoorlijk dramatisch af voor de geallieerden die na enkele dagen weer met de staart tussen de benen af moesten druipen, met zware verliezen. Lekker rondgedwaald door Dieppe, toch wel een leuk stadje.

Logstand 15025 nm. Motoruren 1278 hr. (lekker gezeild dus)