17 juli Duinkerken - Boulogne

Vandaag vertrekken we richting Boulogne. De bedoeling was om 's morgens vroeg de stroom mee te pakken richting Calais, daar een tijstop te pakken en vervolgens door te gaan naar Boulogne. Rond Cap Grinez moesten we in ieder geval de stroom mee hebben. Om 05.00 uur even de koppen bij elkaar gestoken en besloten dat we in verband met de wind nog niet zouden vertrekken. Het ging dus rond 12 uur worden met wind en strom, hoe kan het ook anders op de kop. Het eerste stuk tot aan Duinkerken west gemotord tegen stroom en wind in. Wind nam aardig toe tot boven de 20 knopen ware wind. Dit ging langzaam.! Bij Duinkerken West de zeilen weer gehesen en bijna tot aan Calais gezeild. Vervolgens weer even op de motor geprobeerd, maar toen maakte de boot zulke klappen in de golven van 1,5 a 2 meter dat we toch weer het grootzeil als steunzeil gebruikt hebben om al kruisend richting Cap Grinez te geraken. Het was wel afzien deze tocht. Flinke golven van 1,5 a 2 meter, op bepaalde momenten donderde de boot zulke golfdalen in dat je het gevoel kreeg dat de boot uit elkaar zou vallen. Dit bleek gelukkig niet het geval. Weer een stuk vertrouwen extra gekregen in de Hanse375. Bij Cap Grinez kregen we inderdaad de gewenste stroom mee. Toen konden we motorzeilend direkt richting Boulogne. Onderweg is de Gwaihir, met motorproblemen  Calais aangelopen. Gaat morgen de kant op. Afwachten wat het resultaat zal zijn. De Optie en de Yentl zijn daarna ook Calais binnengelopen. Anders hadden ze te laat bij Boulogen geweest ivm de stroom. Voor Boulogne riep de Scheer ons op dat ze ook motorproblemen hadden. Of we bij binnenkomst standby konden staan. Uiteraard. Na wat geprutst te hebben liep de motor weer, maar bij binnenkomst viel hij toch weer uit. Martijn van de Twister heeft met de GoPro een mooi filmpje gemaakt. (zie bijgaand en in de videolinks)
Binnen de pieren de Scheer op sleeptouw genomen en de haven binnen gesleept. Uiteindelijk lagen we om 22.00 uur vast in Boulogne. Blij dat we er waren. Moe en onder het zout. Eerst een biertje, dan lekker douchen en daarna nog een blauwe hap. Slapen ging toen gemakkelijk.  Logstand. 3732 Nm, motoruren 331.4 uur.